ISSN: 1732-4084
eISSN: 2084-4875
sklep dentonet.pl forum stomatologiczne poczta dentonet.pl
Baner

Teorie motywowania pracowników a natura ludzi

Motywacja jako czynnik zarządzania
Osiągnięcie sukcesu wielogabinetowej praktyki stomatologicznej zależy w dużym stopniu od właściwego zarządzania. Profesjonalizm w tym zakresie powinien przejawiać się w dobrze określonej wizji rozwoju, zaplanowaniu i zorganizowaniu działań, które miałyby tę wizję realizować i monitoringu jakości tych działań. Na tym poziomie pojawia się duże wyzwanie polegające na odpowiednim podejściu do wykonujących te zadania ludzi.
Kluczowym zadaniem kierownika każdego zespołu jest umiejętne wydobycie z każdego pracownika (i wykorzystanie) tego, co w nim najlepsze i najbardziej pożyteczne dla realizacji wizji rozwoju praktyki. Pobudzanie motywacji, uzyskiwanie wydajnego działania bywa procesem bardzo złożonym. Nie jest to bowiem umiejętność, z którą ludzie się rodzą – tego trzeba się po prostu nauczyć. 
Jedna z definicji motywacji określa ją jako stan psychiczny, stan wewnętrznego napięcia, które wyzwala zachowania zmierzające do jego redukcji lub eliminacji. Kierownika moglibyśmy w tej koncepcji postrzegać jako osobę mającą zdolność do wywołania u danej osoby takich właśnie stanów. 
Cechą zachowania umotywowanego jest jego ukierunkowanie. Motywacja kierunkuje ponoszony wysiłek na rzecz osiągania określonych celów. Osoba silnie zmotywowana jest zarazem silnie skupiona na jakimś przedmiocie, na przykład człowiek uprawiający jakąś dyscyplinę sportową i poświęcający jej dużo czasu jest zarazem silnie zmotywowany do jej uprawiania. Musimy wiedzieć, że tak ukierunkowane działanie ma wewnętrzną motywację. 
Silna motywacja to silna energia w działaniu, słaba motywacja to niski poziom ujawnianej energii czy aktywności. Osoba o niskiej motywacji do pracy zazwyczaj unika przemęczania się pracą, a osoba o wysokiej motywacji działa z ogromną dozą mobilizacji bez względu na zmęczenie.
Osoba wysoce umotywowana do jakiegoś działania zauważa w otoczeniu bodźce, które wiążą się treściowo z tym działaniem. Pracownicy z wysoką motywacją do pracy dostrzegają wiele okoliczności i faktów, które stanowią dla nich przesłankę, aby pracować wydajniej. Zdają się także nie dostrzegać przeszkód w tym zakresie. Wykazują się pomysłowością w przezwyciężaniu rozmaitych przeszkód. 
Należy się zastanowić, co powoduje, że ludzie uczestniczą w życiu firmy. Co sprawia, że przychodzą każdego ranka i wykonują rozmaite czynności, które nie wiążą się bezpośrednio z ich osobistymi celami, że zużywają swoją energię, narażają się na stres i zmęczenie, okazują posłuszeństwo i dyscyplinę? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.
W jednej z koncepcji, nawiązującej do osiągnięć i terminologii tzw. nurtu psychoanalitycznego, mowa jest o motywacji deontycznej, tj. o motywacji wynikającej z nieuświadomionego i ugruntowanego poczucia obowiązku. Pracownik identyfikuje się z zasadami panującymi w środowisku pracy i akceptuje je poprzez psychologiczny kontrakt, a interesy i oczekiwania organizacji przyjmuje jako swoje własne.
 
Pełna treść artykułu w numerze 6(64)/2016 dwumiesięcznika "e-Dentico".
zamknij
Istotna informacja: ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też korzystać z nich współpracujący z nami reklamodawcy oraz firmy badawcze.
Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, to będą one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności