Afty nawracające w praktyce stomatologa ogólnego – diagnostyka i leczenie
dr hab. n. med. Ewa Dolińska,
lek. dent. Jagoda Tomaszuk,
dr n. med. Bożena Kędra, prof. dr hab. n. med. Małgorzata Pietruska
MISTRZOWIE STOMATOLOGII
PRAKTYKA
EDUKACJA
PERYSKOP
MISTRZOWIE STOMATOLOGII
PRAKTYKA
EDUKACJA
PERYSKOP
Jest już niemal tradycją, że tuż przed weekendem majowym Łódź staje się na parę dni ogólnopolskim centrum edukacji asystentek i higienistek stomatologicznych. Nie inaczej było w tym roku – na udział w szóstej edycji konferencji ASYSDENT zdecydowało się ponad 1000 pań asystentek i higienistek oraz kilku panów uprawiających te zawody. Uczestników zapewne mogłoby być jeszcze więcej, gdyby nie ograniczenia – zgodnie z nazwą Aula 1000 na łódzkim Uniwersytecie Medycznym nie może pomieścić większej liczby osób. Jak co roku, organizator zaproponował temat przewodni konferencji – tym razem był nim Team work, czyli praca zespołowa.
Konferencja ASYSDENT, pod honorowym patronatem Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej, rozpoczęła się w piątek 26 kwietnia i trwała do niedzieli 28 kwietnia. W pierwszy i ostatni dzień dostępne były dodatkowe warsztaty, natomiast głównym dniem konferencji była sobota. O godzinie 9:00, po ekspresowo przeprowadzonej rejestracji, uczestników przywitał pomysłodawca projektu i organizator konferencji w jednej osobie – dr n. med. Tomasz Maria Kercz. Następnie scena należała do kolejnych wykładowców…
Fizjoterapeuta mgr Radosław Janczyk (nota bene uznany za najlepszego wykładowcę ubiegłorocznego ASYSDENT-u) uczył prawidłowych wzorców postawy, wskazywał na możliwość wzajemnej korekty postawy przez lekarza i asystę, a także opisywał miejsca bólowe lekarza i asysty oraz metody ich autoterapii. Coach Aleksandra Laskowska objaśniła jak skutecznie budować relacje, a sytuacje konfliktowe wykorzystywać do oczyszczania atmosfery w zespole. Dr n. med. Tomasz Dzieniakowski wskazywał na trzy aspekty: fizyczny, poznawczy i organizacyjny – jako te, które znakomicie ułatwiają pracę w zespole lekarz-asysta-pacjent.
Aktor–improwizator Artur Jóskowiak mówił o sile tkwiącej w niezakłóconej komunikacji i współpracy w teamie, zaś dr Damian Nasulicz przedstawił – na przykładach – ocenę pracy asysty z perspektywy pacjenta. Wiedzę na temat przygotowania do pracy higienistki porządkował dypl. hig. Tomasz Benke, a menadżer Tomasz Zieliński dowodził, ile można zyskać dzięki prawidłowej komunikacji w zespole, a ile stracić, gdy jest ona zakłócona – oparta na domysłach, niedopowiedzeniach.
O korzyściach prowadzonej przez asystę check-listy mówiła dypl. hig. Magdalena Suszyńska, a w arkana pracy z najmłodszymi, zwykle bardzo wymagającymi pacjentami słuchaczy wprowadzał znany z internetu „Tata Stomatolog”, czyli dr Michał Kaczmarek.
Swoimi doświadczeniami zawodowymi dzielili się ponadto Grażyna Zajt, Justyna Gawin oraz Krzysztof Retlikowski. Dodatkowo, w trakcie odbywających się w Auli 1000 sesji wykładowych, w mniejszych salach wygłoszono łącznie 24 wykłady, w większości bezpłatne dla uczestników.
Podobnie jak w roku ubiegłym, każdy uczestnik konferencji miał okazję poddać się nieodpłatnemu badaniu przeprowadzonemu przez jednego z wykładowców – dyplomowanego fizjoterapeutę i osteopatę Radosława Janczyka. Przedmiotem badania był zakres ruchomości odcinka szyjnego kręgosłupa, często ograniczony w przypadku osób pracujących na co dzień przy pacjencie.
Dzień konferencyjny zakończył się bardzo mocnym akcentem. Niemal połowa uczestników ASYSDENT-u (480 osób) wzięła udział w próbie ustanowienia światowego Rekordu Guinnessa w kategorii „Największa lekcja stomatologii”. Ponieważ bicie Rekordów Guinnessa podlega bardzo restrykcyjnej kontroli, dr Tomasz Kercz poprowadził wymaganą 30-minutową lekcję na temat charakterystyki masy alginatowej i pobieranych z jej użyciem wycisków. Momentem kulminacyjnym lekcji było zadanie praktyczne – każdy z uczestników, dysponując miską, mieszadłem, masą alginatową i wodą, musiał wyrobić masę o konsystencji odpowiedniej do prawidłowego pobrania wycisku. Mimo zastosowania różnych, nierzadko bardzo autorskich technik mieszania, wszyscy poradzili sobie z tym zadaniem znakomicie. Na wynik podjętej próby pozostaje poczekać około 3 miesięcy. A to, czy udało się ustanowić rekord w nowej kategorii, potwierdzić ma biuro Rekordów Guinnessa w Londynie.
Na zakończenie konferencji przeprowadzony został Test wiedzy (dostępny online) weryfikujący nowe umiejętności zdobyte w trakcie wykładów. Na dziesięć osób, które uzyskały najlepszy wynik, czekały cenne nagrody rzeczowe. Rozstrzygnięto także konkurs fotograficzny – na podstawie zdjęć zrobionych w ciągu dnia konferencyjnego wyłoniono trzy laureatki, które nagrodzono aparatami INSTAX. Uczestnicy ASYSDENT-u mogli ponadto odebrać przygotowane przez organizatora imienne certyfikaty potwierdzające udział w konferencji.
Warto wspomnieć, że pomiędzy kolejnymi wykładami o dobre samopoczucie uczestników skutecznie dbał konferansjer Kuba „Broda” Michalski, a nad porządkiem podczas konferencji czuwali specjaliści od spraw niemożliwych – Superman i Superwoman, odziani w stroje godne bohaterów komiksów Marvela. Mimo głównego celu ASYSDENT-u, jakim była edukacja, uczestniczek nie opuszczał dobry nastrój – panie chętnie fotografowały się z naszymi Superbohaterami, robiły selfie ze specjalnie przygotowanymi hashtagami, a na pamiątkę udziału w konferencji zabrały niemal wszystkie z 1000 zamówionych baloników. Dopełnieniem dnia pełnego wrażeń był bezpłatny udział w after-party, które tym razem odbyło się w modnym lokalu „Abracadabra da Club”.
Poza dobrymi wrażeniami i zastrzykiem energii do dalszej pracy każdy z gości opuścił Łódź z torbą pełną prezentów przekazanych przez partnerów konferencji, bez których udziału zorganizowanie tak dużego wydarzenia nie byłoby możliwe. Organizatorzy dziękują Partnerowi Strategicznemu konferencji – firmie GSK, Partnerowi Technologicznemu – firmie Dürr Dental oraz Partnerom Głównym – firmom Colgate i Listerine. Słowa podziękowania należą się także sponsorom – firmom: Blanx, DentAid, Dr Cichobieg, FM Dental, Fujifilm, GUM Sunstar, HappyDental.pl, Indent, Ivoclar Vivadent, Kol-Dental, Liberdent, Makromed, Marrodent, Med Design, Meditrans, Oral-B, Philips, ProfiMed, Shop-Dent.pl, TePe, Wrigley oraz Zhermack. Za współpracę w organizacji konferencji dziękujemy sieci Boutique Hotel’s, korporacji taksówkarskiej 800 400 400 oraz łódzkim lokalom: Farina Bianca, Gęsi Puch, Wall Street.
Warto dodać, że uczestnicy ASYSDENT-u mieli okazję zapoznać się z ofertą, a także dokonać zakupów na 23 stoiskach partnerów naszego wydarzenia.
Ponieważ organizatorom zależy na tym, by nadal pracować nad formułą konferencji i dostosowywać ją do coraz większych oczekiwań uczestników, jak co roku daliśmy im szansę na wyrażenie swojej opinii. W dostępnej online anonimowej ankiecie, w skali od 1 (ocena najniższa) do 10 punktów (ocena maksymalna), konferencja uzyskała łączną notę 8,07. Kompetencje wykładowców zostały ocenione na 8,44, a miejsce, w którym odbywa się ASYSDENT – 9,14. Nie mniej cenną wskazówką była deklaracja uczestników o gotowości polecenia konferencji swoim znajomym asystentkom, higienistkom i uczennicom – 8,73.
Znakomitym prognostykiem na przyszłość są także odpowiedzi udzielone na pytanie: Czy chciałabyś przyjechać na konferencję za rok? Gotowość uczestnictwa w kolejnej edycji wyraziło aż 92,4% ankietowanych.
Szósta edycja konferencji potwierdza zatem, że ASYSDENT to impreza odpowiadająca rosnącym potrzebom i aspiracjom środowiska polskich asystentek i higienistek stomatologicznych. Informacja o tym, że za rok spotkamy się ponownie w Łodzi jest więc czystą formalnością.
Już dziś dostępna jest rejestracja udziału w konferencji ASYSDENT 2020. Osoby, które zdecydują się skorzystać z opcji pre-order, dostępnej pod adresem www.asysdent.pl, będą mogły uzyskać m.in. pierwszeństwo w zapisach na wybrane przez siebie warsztaty
dr hab. n. med. Ewa Dolińska,
lek. dent. Jagoda Tomaszuk,
dr n. med. Bożena Kędra, prof. dr hab. n. med. Małgorzata Pietruska
/edentico-zawsze-przy-tobie/
Mariusz Oboda,
Aleksandra Brońska-Jankowska
/edentico-zawsze-przy-tobie/