Podgląd: Standard trzech kroków w codziennej higienie jamy ustnej
dr n. med. Katarzyna Mocny-Pachońska
Artykuł wstępny
dr n. med. Tomasz Maria Kercz
MISTRZOWIE STOMATOLOGII
Przeszczepy kości autogennej jako metoda z wyboru w przypadku nasiolonej atrofii lub ubytków wyrostka zębodołowego – analiza przypadków i przegląd literatury
dr n. med. Adam Ziemlewski
Nawigowana implantacja i natychmiastowe obiążenie jako zaplanowany cyfrowo protokół postępowania przy zaopatrzeniu braków zębowych. Opisy przypadków
dr n. med. Adam Ziemlewski
PRAKTYKA
Chirurgiczne leczenie raka płaskonabłonkowego wargi dolnej z rekonstrukcją metodą karapandzicia – opis przypadku
lek. dent. Michał Pyfel, lek. Michał Kurczyński, dr n. med. Bogna Zielińska-Kaźmierska
Porównanie opracowania symulowanych zakrzywionych kanałów korzeniowych za pomocą narzędzi recyprokalnych wykonanych z różnych stopów niklowo-tytanowych: S1, Reciproc© Blue oraz Waveone© Gold – badanie in vitro
dr n. med. Wojciech Wilkoński, dr n. med. Lidia Jamróz-Wilkońska, prof. dr hab. n. Med. Jolanta Pytko-Polończyk, dr inż. Janusz Opiła
Stan uzębienia stałego 12-letnich dzieci ze Skierniewic i okolic
dr n. med. Małgorzata Broniarek-Machnik, dr n. med.zepkowska, prof. UM
Zespół skrzyżowania górnego jako konsekwencja problemów zdrowotnych w obrębie odnika szyjnego kręgosłupa w praktyce zawodowej w grupie asystentek i higienistek stomatologicznych
mgr fizjoterapii, osteopata Radosław Janczyk, mgr fizjoterapii, osteopata Małgorzata Janczyk
Standard trzech kroków w codziennej higienie jamy ustnej
dr n. med., lek. Stom Katarzyna Mocny-Pachońska
EDUKACJA
Szkoleniowo-wystawiennicze imprezy stomatologiczne na świecie
Oferta handlowa, kongres Unii Stomatologii Polskiej oraz Dentoexpress, czyli CEDE 2019
PERYSKOP
Wyuczona bezradność w gabinecie stomatologicznym
Mariusz Oboda, Justyna Pająk
PO GODZINACH
Weź na ząb: Ateny
Tomasz Hankiewicz
Artykuł wstępny
dr n. med. Tomasz Maria Kercz
MISTRZOWIE STOMATOLOGII
Przeszczepy kości autogennej jako metoda z wyboru w przypadku nasiolonej atrofii lub ubytków wyrostka zębodołowego – analiza przypadków i przegląd literatury
dr n. med. Adam Ziemlewski
Nawigowana implantacja i natychmiastowe obiążenie jako zaplanowany cyfrowo protokół postępowania przy zaopatrzeniu braków zębowych. Opisy przypadków
dr n. med. Adam Ziemlewski
PRAKTYKA
Chirurgiczne leczenie raka płaskonabłonkowego wargi dolnej z rekonstrukcją metodą karapandzicia – opis przypadku
lek. dent. Michał Pyfel, lek. Michał Kurczyński, dr n. med. Bogna Zielińska-Kaźmierska
Porównanie opracowania symulowanych zakrzywionych kanałów korzeniowych za pomocą narzędzi recyprokalnych wykonanych z różnych stopów niklowo-tytanowych: S1, Reciproc© Blue oraz Waveone© Gold – badanie in vitro
dr n. med. Wojciech Wilkoński, dr n. med. Lidia Jamróz-Wilkońska, prof. dr hab. n. Med. Jolanta Pytko-Polończyk, dr inż. Janusz Opiła
Stan uzębienia stałego 12-letnich dzieci ze Skierniewic i okolic
dr n. med. Małgorzata Broniarek-Machnik, dr n. med.zepkowska, prof. UM
Zespół skrzyżowania górnego jako konsekwencja problemów zdrowotnych w obrębie odnika szyjnego kręgosłupa w praktyce zawodowej w grupie asystentek i higienistek stomatologicznych
mgr fizjoterapii, osteopata Radosław Janczyk, mgr fizjoterapii, osteopata Małgorzata Janczyk
Standard trzech kroków w codziennej higienie jamy ustnej
dr n. med., lek. Stom Katarzyna Mocny-Pachońska
EDUKACJA
Szkoleniowo-wystawiennicze imprezy stomatologiczne na świecie
Oferta handlowa, kongres Unii Stomatologii Polskiej oraz Dentoexpress, czyli CEDE 2019
PERYSKOP
Wyuczona bezradność w gabinecie stomatologicznym
Mariusz Oboda, Justyna Pająk
PO GODZINACH
Weź na ząb: Ateny
Tomasz Hankiewicz
W niedzielę 8 grudnia 2019 roku w Łodzi, w siedzibie organizatora – firmy Bestom DENTONET.pl oraz w Vinci Clinic odbył się trzeci, finałowy etap Testu Wiedzy „Repetitio est…”. Uczestnikami testu mogły być osoby reprezentujące trzy grupy: lekarze dentyści, studenci stomatologii oraz asystentki i higienistki stomatologiczne.
Test rozłożony był w czasie na kilka miesięcy, przy czym pierwsze dwa etapy miały odmienny charakter niż finałowa rozgrywka. Na podstawie dostarczonych przez organizatora materiałów – artykułów naukowych (innych dla każdej w trzech grup) uczestnicy udzielili online odpowiedzi na postawione pytania. W ten sposób spośród osób, które w kolejnych dwóch etapach uzyskały najwyższą punktację wyłoniono finałową trzydziestkę – po 10 uczestników z każdej grupy.
Finał – jak zapowiadano wcześniej – miał odmienny, bo praktyczny charakter: polegał mianowicie na wykonaniu w określonym czasie 10 zadań związanych z codzienną pracą w gabinecie stomatologicznym. Zadania te to m.in.: przygotowanie pozycjonera do wykonania badania RVG; wyrobienie masy alginatowej w celu pobrania wycisku; założenie koferdamu na ząb 16; odnalezienie łącznika indywidualnego w modelu 3D; założenie pojedynczego szwu węzełkowego; uszeregowanie instrumentów periodontologicznych zgodnie z postępowaniem diagnostyczno-leczniczym; przeprowadzenie badania przedmiotowego zewnątrzustnego. Ostatnie zadanie dotyczyło pierwszej pomocy i obejmowało ocenę podstawowych funkcji życiowych u osoby dorosłej; wykonanie czynnej wentylacji przyrządowej oraz przeprowadzenie czynności mających na celu usunięcie ciała obcego z dróg oddechowych niemowlęcia.
Rozstrzygający etap miał formę „toru przeszkód” – finaliści po kolei wchodzili do poszczególnych gabinetów, gdzie mierzyli się z ww. zadaniami praktycznymi, a ich wykonanie nadzorował egzaminator, który przyznawał punkty za wykonanie oraz mierzył czas. Po podliczeniu punktacji oraz czasu poznaliśmy zwycięzców poszczególnych kategorii. W kategorii lekarzy dentystów najlepsza okazała się Sylwia Wiejak przed Aleksandrą Kokoszką oraz Aleksandrą Ambryszewską. Wśród asystentek/higienistek stomatologicznych zwyciężyła Edyta Sidor przed Aleksandrą Berdys i Ullianą Gnatiuk. W kategorii studentów stomatologii wygrała Agnieszka Falicka przed Anną Skipirzepą oraz Karoliną Dominiką Kalembą.
– Stomatologia rozwija się bardzo szybko i osoby związane z nią zawodowo muszą cały czas się dokształcać i udoskonalać swoją wiedzę, by móc otoczyć pacjenta najlepszą możliwą opieką – powiedziała Edyta Sidor, zwyciężczyni w kategorii asystentek/higienistek. – Kilka zadań było dla mnie zaskakujących, bo pewnych zagadnień jeszcze nie uczyliśmy się na studiach, ale postawiłam sobie cel, by osiągnąć w programie jak najlepszy wynik i jestem bardzo szczęśliwa, że mi się to udało – stwierdziła Agnieszka Falicka, najlepsza w grupie studentów.
Wszyscy finaliści i zwycięzcy otrzymali atrakcyjne nagrody przekazane przez partnerów oraz organizatora testu, wśród nich: kurs Clear Aligner, kurs medycyny estetycznej Youvena, bilety na Akademię Kompozytu, bilety na Akademię Implantu, odzież medyczną firmy Kokosze, bilety na Konferencję Asysdent 2020, roczną prenumeratę online czasopisma „e-Dentico”, książki ufundowane przez Wydawnictwo PWN, szczoteczki Genius od Oral-B oraz produkty Listerine. Wręczyli je dr n. med. Tomasz Maria Kercz, pomysłodawca programu, a także dypl. hig. stom. Magdalena Suszyńska, członek rady naukowej.
Warto wspomnieć, że Test Wiedzy był dla uczestników całkowicie bezpłatny, dodatkowo udział w nim pozwalał zdobyć poszukiwane przez lekarzy punkty edukacyjne (8 pkt. przy uzyskaniu minimum 75% poprawnych odpowiedzi w I etapie). Przedsięwzięcie zostało zorganizowane pod patronatem Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie testem (do udziału w nim zarejestrowało się niemal 1800 osób), organizatorzy nie wykluczają, że wkrótce może zostać zorganizowana druga edycja Testu Wiedzy „Repetitio est…”.
dr n. med. Katarzyna Mocny-Pachońska
Mariusz Oboda, Justyna Pająk